måndag 27 augusti 2007

Förskoleklass




































































Jag kom just hem från Linus första skoldag, Förskoleklassen på Högoms skola. 8.30 fick alla barn och föräldrar gå in och sätta sig i klassrummet för en första samling. Fröken Yvonne tog fram gitarren och sjöng en namnsång och alla barnen fick säga sina namn. Sedan var det upprop och barnen fick räcka upp handen och säga "ja" när de hörde sitt namn. Sen sjöng de en sång till som jag tror att barnen sjungit innan. Linus berättade för fröken att de sjungit den med Lasse på dagis. Jag tyckte att Linus var så duktig som vågade prata inför alla kompisarna och alla föräldrarna. Det var säkert nästan 70 personer därinne i klassrummet.

Därefter gick vi upp på kullarna. Barnen gick hand i hand och Linus gick med Carolina. Jag tror att de var glada att träffas för de gick och busade och småretades hela vägen. Rektorerna hälsade välkommen tll nytt läsår och speciellt välkommen till alla nya elever. Sedan gjorde alla "raketen" och det sköts lite fyrvererier. Det regnade så jag tror att de bara sköt upp två, annars brukar varje klass få en egen raket. Sedan var det glass i klassrummet och de flesta föräldrar gick hem. Linus ville att jag skulle stanna så det gjorde jag. Sedan delades klassen upp i två grupper. De fick rita teckningar och efter det äta sin frukt. Linus ritade Mount Everest och en döskalle och jag hörde flera av barnen berömma hans fina teckning. Elias R frågade om Linus kunde rita en döskalle till honom. Linus hade valt att ha vindruvor med sig. I vanliga fall har de uterast, men de fick stanna inne idag för att slippa regnet.

När jag sedan skulle gå blev Linus lite ledsen och vi bestämde att jag skulle stanna i tio minuter till och att vi skulle prata med fröken och berätta att han tycker att det är jobbigt när jag går. Så sen när det var dags fick jag mina 500 kramar och sen gick han in med fröken. Jag hoppas att det gick bra för honom.

1 kommentar:

Anonym sa...

När blev vår lilla kille så stor?
Tack för att jag får ta del av allt med text och bilder här på bloggen.
Massor av kramar till mina älsklingar hemma