måndag 20 augusti 2007

Att tillverka en bomb


Från och med idag så är det tre veckor tills Fredrik kommer hem igen. Det innebär att jag och barnen ska klara oss själva i tre veckor. Vilket leder till att jag kommer att ha få möjligheter till "egen tid" de närmsta tre veckorna...

Nu startar operation "hålla barnen hyfsat glada"! Det handlar om att fundera kring varje "ja" och varje "nej". Orkar jag ta konsekvensen av ett "ja" eller striden vid ett "nej"?
Ikväll valde jag att säga "ja" när Linus ville göra en bakpulverbomb. Det är i och för sig väldigt roligt och jag gör det gärna trots att konsekvenserna blir att sanera hela badkaret och halva väggen ovanför.

För att tillverka en bomb av detta slag behövs:
  • En gul kinderäggkula (den som är innanför chokladen, men utanför leksaken)
  • En halv tesked bakpulver
  • Lagom mycket vatten
  • En blixtsnabb mamma

Tag bakpulvret i ena halvan av kulan och vatten i den andra. Sätt ihop dem; blixtsnabbt! En snabb skakning hinns med innan man släpper ner ägget i badkaret. Backa! Vänta på SMÄLLEN... Njut! Alla blir glada och vitprickiga av bakpulver-klet.

Det kommer nog gå bra att vara själv med barnen... :)

Inga kommentarer: