onsdag 2 april 2008

Tandläkaren

Idag har jag varit hos tandläkaren. Jag gillar det! Har aldrig haft några problem med mina tänder. Jag brukar också få lite beröm för skötseln. Beröm går det inte att få för mycket av. Mitt enda tandbekymmer är tandsten. Min förra tandläkare i Stockholm sa en gång, med barsk stämma: -"Det ska inte vara en mur! Det ska vara ett staket!" medan hon sprätte loss kilovis med tandsten från mina tänder. Idag fick jag lära mig att det är bra med tandsten. Min tandläkare berättade att orsaken till tandsten är salivens sammansättning. Får man tandsten så har man saliv som lättare neutraliserar surheten i munhålan och därmed skyddas tänderna. Jag har mycket bra saliv. Låter strålande tycker jag! Sen kom sköterskan och polerade och gjorde lite vårfint, som hon uttryckte det. Så nu kan jag andas så det piper i mina annars tandstensförsedda gluggar och mina tänder glänser som ett oll... lila plommon.

Inga kommentarer: