söndag 20 april 2008

Jörgen i Sundsvall

Det var vårkonsert i G:A kyrkan ikväll. Min pappas kompis Jörgen Thoresson kom upp från Stockholm för att sjunga några av sina låtar. Han var en av två solister. Dessutom var det tre körer som sjöng in våren. Pappa ringde häromdagen och berättade att Jörgen skulle komma till Sundsvall och jag hade bespetsat mig på att gå och lyssna. Jag är uppvuxen med Jörgens låtar och han och min pappa har spelat musik tillsammans så länge jag kan minnas. Jag älskar Jörgens låtar och de är nära förknippade med sommar för mig och jag såg verkligen fram emot att höra några mysiga "thoresonare".

Dessvärre hade inte Linus alls den känslan i kroppen när vi klev in i kyrkan. För att göra stunden uthärdlig bestämde jag att vi skulle sitta i kyrkan tills Jörgen hade kört sitt första nummer. Det var nummer nio i programmet. Jag kan säga att det inte var direkt mysigt att ha två barn som satt och räknade ner och hela tiden frågade hur många låtar det var kvar. Maja var i och för sig mest nyfiken på vem morfars kompis var och hur länge det var kvar tills hon skulle få se honom. Linus däremot utbrast i höga suckar efter varje gång de fick informationen. Jag försökte dock släppa barn-tjatet när det var Jörgens tur att framföra sina alster. Han körde en extralåt, till min gladje och Linus stora förtret. Vi satt långt bak i kyrkan och det var inte så bra ljud, men jag kände mig nöjd efter att jag fått höra mina sånger.
Jörgen Thoresson i G:a kyrkan i Sundsvall (Mannen i väst i mitten ungefär *S*) Programmet

Inga kommentarer: