måndag 28 april 2008

Arbetshelg

Jag behövde verkligen skingra tankarna och att åka till stugan, med allt vad det innebär, var perfekt. Jag, Fredrik, barnen, farbror Johan och farmor åkte upp. Jag hade som mål att kratta lite rabatter och stenpartiet. När jag kommit en bit på stenpartiet så öppnades en helt nu värld. Eller kanske inte så dramatiskt. Jag krattade fram en stor yta med massor av planterade lökar, etager i gjuten betong och stenar, planterade buskage och en otroligt vacker plats. Jag som trodde att det bara var skog där! När Fredrik kom tillbaka på kvällen efter att ha dömt, kunde han konstatera att det såg ut som när han var liten fast med större träd. Det är ju ingen som haft ork att göra fint där de senaste åren och jag har inte haft en aning om vad som fanns under alla gamla löv, kvistar, torrt gräs och bråte. Fredriks morfar var mycket mån om sin trädgård, men när han inte orkade sköta den längre så är det mycket som fallit. Det får vi ta igen nu! Jag hoppas att Gösta sitter på ett moln och ler åt det fina som kommer fram. På lördag förmiddag kom Lisbet med två vänner för att hämta sina grejor hon haft kvar i stugan. Lisbet var Göstas "flickvän". Hon och jag har funnits i den här släkten lika länge, men när Gösta gick bort försvann hennes koppling. Dessvärre har hon också gjort några, inte så genomtänkta, val och Fredriks familj är lite besvikna på henne. Jag och barnen var dock glada över att se henne, men hela situationen när hon hämtade sina saker var otroligt laddad och jag var mycket ledsen när hon åkte. Sorgligt, mycket sorgligt. Men för övrigt hade vi en mycket mysig helg!

Linus och Maja i lövhögen. Maja har gjort lerinpackning av händerna

Linus klipper sly. Massor av sly.
Maja krattar nästan lika bra som mamma
"Timmer", ropar Linus varje gång en pinne välter.
Högen med löv och pinnar växer och växer.
Fredriks lillebror Johan var dagens bästa pyro-man. Det brinner nog bättre om man sprutar på lite T-röd... :)
Tuttar på!
Det brinner!
Det tar sig!
Oj, vilken rök det blev...

Maja i skottkärran som också heter Maja
Johan drar Linus ett varv också
Johanna är dagens pyro-kvinna
Bröderna kollar tomtgränserna och Linus lyssnar intresserat

Inga kommentarer: