onsdag 26 mars 2008

Tung dag

Idag har det varit en tung dag. Med posten idag kom ett sjukintyg på 50% och en kallelse till avstämningsmöte med läkare, fk och af. Idag har jag gjort den sista dagen på mitt rehab-år. Imorgon är jag 50% arbetslös och 50% sjukskriven. Det känns så himla tungt. Det innebär att från och med imorgon får jag en halv sjukersättning och eventuellt lägsta nivån på något kas-liknande (vet inte vad det heter). Det innebär en fruktansvärd sänkning av inkomst. Det innebär också att den här trygga bubblan jag har varit i, först som sjukskriven och därefter i rehabilitering mot arbete, kommer att spricka. Nu ska jag av helt egen kraft bli fullt frisk och skaffa mig ett jobb medan arbetsförmedlingens piska kommer att vina över ryggen. Kul... Not. Och i detta ska jag hitta glädjeämnen, söka jobb, vara en bra mamma och hålla näsan ovanför vattenytan medan jag egentligen skulle vilja krypa ner under täcket och komma fram när allt ordnat sig. Eller, nej, jag vill inte krypa ner under täcket. Jag vill ha ett jobb! Ett jobb som gör att jag har någonstans att gå varje dag och där jag kan utföra något hyfsat meningsfullt.

Just nu känns det supertungt. Imorgon kommer det nog att kännas lite bättre. Hoppas jag.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Låter som en riktigt tung dag... Hoppas att idag känns bättre. Det kan inte jämföras men jag var helt i botten igår jag med och kände mig som en mycket olycklig människa och otrevlig mamma (saknade er). Vändpunkten kom på kvällen när jag stod i duschen efter att ha tränat. Emil stod i samma badrum och borstade tänderna och såg glad ut. På toaletten satt en glad Olliver och tryckte fram en korv och såg förnöjd ut. Då yppade sig ett av dessa sällsynta ögonblick av en komplett känsla av lycka. Helt oväntat och på ett märkligt ställe i en ganska knäpp situation så tittade jag på mina barn och kände mig så fullkomligt lycklig just där och då i denna badrumssammankomst med mina barn. Det var så härligt och jag suger fortfarande på den härliga känslan. Så mitt tips till dig Johanna är... Sätt Maja på toan ställ dig i duchen och stoppa tandborsten i munnen på Linus. Det är den snabbaste vägen till lycka ;-)

Många kramar
Mette

Johanna Wenner sa...

Igår var det tungt. Idag ungefär samma. Jag kunde inte sova inatt så det påverkar ju också. Sista gången jag kollade på klockan så var den fyra.

Det blev så tomt efter att ni åkt. Vi saknar er!

Jag förstår faktiskt exakt vad du menar med "fullkomlig lycka" i den vardagssituationen du beskriver. Jag har också några sköna minnen att falla tillbaka på; happy places. Jag tror dock att stoppa tandborsten i munnen på Linus, Maja på toa och jag själv i duschen bara skulle vara artificiell lycka för mig :D Men hos dig igår lät det ju jättemysigt! Kanske för att din situation kom spontant!

Tack för att du finns och är min vän! Och för att du får mig att le!Love you! Kramar Johanna

Anonym sa...

Men vet du gumman, du kommer att fixa det här. Det är tufft med jobb, men det har inget med dig att göra. Fast det är lätt att tro det när man söker, och söker, och söker. För varje negativt besked så tappar man ännu en bit av självförtroendet. Alla arbetslösa borde få gå en kurs i självförtroende. Det hade sannerligen jag behövt när jag var arbetslös! Kramar från Carina