torsdag 11 oktober 2007

Jag är hemma idag

Brevet jag skickade till min kollega på Bolagsverket 7.48 i morse:

"Hej Inger!
Jag stannar hemma idag.
Imorse när jag vaknade gjorde jag valet att lyssna på kroppen. Jag är jättetrött. Det beror inte på att jag varit hos er i två dagar utan snarare att helheten blev lite för extrem. Det blev för mycket med två föräldramöten (med allt som krävdes runt omkring) samma kvällar då jag varit hos er på förmiddagarna. Sen blir det ju lite extra tufft när allt är nytt, så även om det kändes som om jag inte gjorde många knop igår på dagen så var det ändå mycket information som skulle in i huvudet.

Jag känner inte er och ni känner inte mig ännu och därför känns det inte bra att göra det här valet att stanna hemma idag, men vis av mina tidigare erfarenheter så känner jag igen den här tröttheten som dök upp igår kväll. Den skräms... Den säger åt mig att om jag inte skärper till mig och hittar balansen mellan arbete och återhämtning igen så tänker den slå till mig så hårt så jag inte tar mig ur sängen på veckor. Där vill jag inte hamna igen. Så därför stannar jag hemma idag och kommer, förhoppningsvis piggare och gladare, på tisdag nästa vecka.

Om du vill så får du läsa det här för de andra när ni fikar. Jag hoppas att ni inte, i och med detta, kommer att se mig som "den sjuka tjejen man inte kan lita på". Min önskan är att om någon av er på personalenheten undrar över något om mitt mående eller om mig, så kom och fråga. Jag berättar gärna.
Ha en bra dag och sedan en trevlig helg.

Varma hälsningar
Johanna Wenner"


Svaret som kom efter en stund:

"Hej Johanna,

Du gör alldeles rätt. Ta den tid du behöver. Förstår att det blev lite mycket för dig när du berättade om allt igår.
Jag/vi tycker att du verkar vara en jättemysig tjej, så du behöver inte fundera över några negativa tankar från vår sida.

Sköt om dig så hoppas jag att vi ses på tisdag !

Kramar från Inger


p.s Alla i gruppen hälsar d.s"



Så kom tårarna; av lättnad och glädje. Och kanske lite av trötthet också... Tänk om jag ännu en gång faktiskt hamnat rätt...!!?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag hoppas och tror att du nu har hamnat helt rätt. Jag blir så glad när jag ser att du vågar lyssna på kroppen trots att jag vet att du gärna skulle vara på jobbet istället. Ja, inte bara glad utan lite stolt också att du är så klok.

Jag hoppas verkligen att du blir lite piggare idag och att kvällen fungerar utan större missöden.

Jag längtar efter Er. Puss.

Anonym sa...

Underbara fina Johanna.Du är modig du. Modig som vågar vara så ärlig och personlig trots att du ännu inte "känner" dina kollegor.
Jag är återigen stolt över att vara din kusin och stolt över att du har kommit så långt med dig själv som du har gjort. Ska jag någonsin komma ikapp...?
Puss o kram!
Mette

Anonym sa...

Hej Johanna
Det kommer en dag imorgon igen. Du gjorde rätt. Du lyssnade på kroppens signaler. Det viktigaste du har är dig själv, dina barn och man. Det finns för många som bara kör på. / Kramis Arne

Johanna Wenner sa...

Jösses! Det är få personer förunnat att ha så fina människor omkring sig/mig!

Jag har under dagen idag sett min Fredriks och kusin Mettes kommentar. Och så nu ikväll kom Arne, min gamla kära kompis, också. Jag kommer att vara varm om hjärtat ikväll när jag går och lägger mig.

Fredrik: Precis det du skrev här uppe behöver jag höra! Tack!

Mette: Du kan inte komma ikapp för du har kommit förbi för länge sedan. Allt beror på hur man räknar sina poäng... Du är en av de mest empatiska fina människor jag känner! Du har två fantastiska barn + bonus-super-killen-Max som du tar hand om med kärlek och värme. Du har ditt hus som du lägger ner massor av tankekraft och engagemang i och som kommer vara helt underbart när ni sticker ut näsan på andra sidan renoverandet. Du har ett tryggt jobb där du trivs. Och du kommer kanske inte förändra världen därifrån, men du gör MIN vardag mycket lättare genom att "bara" finnas till. Jag är så glad och tacksam över att jag har dig!

Arne: Du som helt plötsligt finns i mitt liv igen, genom "nätet". Tack för dina fina genomtänkta ord.

Kramar till er alla!!!