torsdag 1 november 2007

Hej då Hasse och alla ni andra

Jag har just kommit hem från "Sommaravslutningsmiddag" med mina kollegor från kyrkogården. Vi har haft en mycket trevlig kväll. Det blev kanske lite avslaget då Johan, Fredrik och Jessica var mer eller mindre risiga. Och Bernt, Hasse och Fredrik fick en begravning på torsdagen som inte var planerad då vi bstämde festdatum. Hur som helst så var det jättemysigt att träffa alla igen!

När jag slutade på kyrkogården så kändes det som om allt gick så fort. Jag fick besked om att jag fått jobb på Bolagsverket ena dagen och så slutade jag på kyrkogården bara någon dag efter. Jag hann liksom inte säga "hej då" ordentligt. Jag har funderat fram och tillbaka på hur jag kan tacka alla de personer som jag kommit att bry mig väldigt mycket om. En natt kom det till mig...! Jag köpte lösvikts-te till alla och sen beskrev jag alla utifrån teet. Jag tror att det uppskattades...

Här kommer det jag skrev och läste upp för mina kamrater på Selångers församlings vaktmästeri:

Jessica – Här har vi ett te som kommer söder ifrån. Smakmässigt så spänner det mycket brett; du får ett te som ger dig värme när det behövs och som kan roa dig. Det finns också tröst att få om behovet är sådant. Passar bra som eftersläckning när man gjort en helkväll på stan. Ska du följa med hem på en kopp te?

Johan – det här teet har en ung smak som från början kan verka vara lite trist, men som efter att det fått stå och dra en stund visar sig ha både ett otroligt djup och en bredd i smaken som överraskar positivt gång på gång. Ofta skänker detta te stor glädje till den som dricker det. Inmundigas bäst under intellektuella samtal.

Fredrik – Vid första klunken verkar detta te vara försiktig i sin smak, nästan lite tråkig, men som, när det fått stått och dragit en stund, ger en intensiv hetta av chili. Det bästa är att man kan välja; antingen kan man ta en liten tesked teblad och då få ett säkert gott snällt te eller så tar man lite mer och får då en hetta som passar bra en sen lördagskväll under en filt med tända ljus.

Bernt – En rund mogen arom som ger mersmak. Efter att man fått smak på det så önskar man att helst aldrig någonsin behöva vara utan det. Intas bäst i glada vänners lag.

Eva – Det här teet har massor att ge till den som dricker det. En smak som kräver lite erfarenhet för att man ska kunna uppskatta det. I det här teet hittar du en värme och sötma som går utöver det vanliga. Alldeles för få vågar prova det och därför uppskattas det ännu mer av de som verkligen har mod att ge sig på det. Intas bäst under förtroliga samtal.

Hasse – Ett vänligt och varmt te som vet att ge den som dricker av det en trygghet och kunskap om vad innehållet består av. Det här teet kräver också en del av den som väljer att dricka av det, men det fordrar aldrig mer än vad drickaren har förmåga att ge. Det finns dock innehåll i det här teet som glatt överraskar; helt plötsligt kommer en bit tropisk sötma, en härlig syrlighet, en del tuff beska och en finurlig hetta som gör att ingen som dricker det lämnas oberörd. Detta te är dessutom så snyggt att titta på så det kan med fördel förvaras i en glasburk.

Kram till er alla! Jag kommer aldrig att glömma er!!!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej jag måste säga att det var urgulligt med teét och det smakar gott. kram Jessica

Johanna Wenner sa...

Kul att det smakade bra! Jag gick nog mest på doften. Det var en mysig kväll! Hoppas att du komemr till rätta med öron och bihålor. Nu fick du i alla fall se att det finns en tanke till dig också. :o)Kram på dig! Johanna