måndag 18 juni 2007

Finnes; tjejkvinna på 37 jordsnurr...

Idag har jag fyllt 37 år!
Imorse när jag vaknade trodde jag nog att dagen skulle bli en riktig skitdag. Jag gillar att fira min egen födelsedag, liksom övriga familjemedlemmars. Jag tycker mycket om att laga mat till ett helt kompani och sedan suga åt mig berömmet som, oftast, kommer efteråt. Jag tycker också om när det kommer en massa folk hit och trivs hemma hos mig. I år är mycket annorlunda. Jag har inte ens orkat tänka tanken på födelsedag än mindre känna glädje i att fira den. Sen har vi ju det här med bristen på pengar. Vi hade inte kunnat bjuda den närmsta släkten på kaffe och tårta idag. Det ekar tomt på konton och i plånböcker. Så här dagarna innan barnbidraget är det oftast så här, men det är extra trist att ha sin födelsedag just då.

Jag hade alltså, i stort sett, bestämt att dagen skulle bli katastroftrist och gick och lade mig efter att jag lämnat barnen på dagis. Fredrik hade vi kört till tåget. Han skulle på anställningsintervju i Stockholm. Ingen sång och frukost på sängen, bara en stressig morgon och sen, iofs, lite sång av Fredrik och Maja i bilen till tåget. Linus satt och halvsov och hade absolut ingen lust att sjunga.

Nu står jag med facit i hand över hur den här dagen blev:
  • Vi fick vår sovrumsmöbel såld (pengar)
  • Pappa ringde och grattade (förberedde en kommande överraskning)
  • Överraskningen kom per mail; pengar till en ny tvättmaskin från mamma, pappa och lillebror Pelle. (Stor glädje!)
  • Sussie, Fredriks moster,ringde och bjöd mig på lunch. Jag tänkte tacka nej, men bestämde mig för ja. Vi åt Thai-buffé (mums), gick in på Amuletten och jag fick en Bergskristall och sedan åkte vi till Juniskär och åt glass. Vill man ge sig själv en fin present så ska man åka ut till Juniskär en försommardag. Så vackert! Stället känns som Stockholms Skärgård. Helt fantstiskt!
  • Hämtade glada barn från dagis åkte och handlade jordgubbar, glass och kakor till kvällsmys.
  • Träffade Ulrica och Magnus Thorsell på affären och bestämde att vi skulle äta pizza tillsammans.
  • Pelle ringde från bilen, i Mora, och grattade
  • Åt pizza ute på lekplatsen. Magnus lekte med barnen och jag och Ulrica kunde prata ostört en liten stund.
  • Moster Siv ringde och grattade. (Varför pratar vi sällan, när det är så trevligt?)
  • Hämtade Fredrik vid tåget. Han var uppåt då intervjun troligen gick så som han hoppats. (Håller tummar och tår så de vitnar!)
  • Familjen åt mysfika och sedan gjorde Fredrik iordning barnen och jag läste saga. (Inga konflikter utan bara bra flyt.)
  • Öppnade ett så himla mysigt mail från min vän Camilla, ett sånt där mail som värmer lite extra och som får en tår att dyka upp i ögat.
  • Och sen kom det också ett sms från Pernilla, min kära vän, som jag liksom inte lyckas sammanstråla med fast vi båda så gärna vill. Hon grattade mig redan förra veckan för säkerhets skull.

Nu sitter jag och mår bra! Jag ska försöka minnas just den här känslan när ångesten seglar över mig imorgon eller en annan dag. Jag har förmågan att må bra! Jag måste bara kämpa lite extra för att komma dit nu. Och tänk vilken tur jag har som har människor omkring mig som tänker på mig och kommer ihåg mig!!! Fast jag inte kan bjuda på stort kalas.

Kram och godnatt!

Inga kommentarer: