torsdag 27 september 2007

Jag är en vinnare!!!

- "Gissa vad korven väger." sa herren som stod och delade ut smakprov på Hemköp och pekade på en gigantisk falukorv. Han gav mig en mindre variant av samma korv och sa: - "den här väger 850 gram." Lätt som en plätt, tänkte jag och konstaterade att det behövdes fyra små korvar för att matcha den stora på längden, 4x850 plus inga avsmalnande ändar...

3500 gram blev min gissning och sedan gick jag och barnen (som hade proppat i sig smakprovskorvar...) därifrån för att handla klart och min gissningshistoria var glömd.

Ett par timmar senare kunde jag konstatera att jag hade ett flertal missade samtal på mobilen från ett nummer jag inte kände igen. Hitta.se och fann Hemköp i Granlo. Ringde upp för att fråga om jag eventuellt glömt något där; det var den första tanken som slog mig. Fick då, det glada, beskedet att jag vunnit den jättestora falukorven. Korven vägde 3510 gram och jag hade gissat närmast. Jag och barnen tog en cykelpromenad och hämtade bjässen. Vi tyckte nog alla tre att det var kul att vinna, men att vinsten kanske hade kunnat varit roligare. Men det är ju mat. Nu ligger det massor av skivad falukorv frysen. Jag hoppas att den smakar okej...

(Maja hade tidigare under dagen fått en ansiktsmålning i form av en fjäril.)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Oj, oj oj, Jag kan inte annat än skratta :-D!!! VILKEN KORV!
Kunde du inte komma på något annat att ha den till än mat... He, he. Kunde ha varit din kommentar:-)
Kram på dig korvgumman.
Mette

arnebergstrom sa...

Grattttttis!!!! / Arne

Johanna Wenner sa...

Arne: Tack tack!
Mette: Vad tror du hände mellan fotot på barnen med inslagen korv och tills korven hamnade på bänken? Förutom nattning av barnen alltså... Om du kommer och hälsar på så lovar jag att servera korvgryta med fisksmak...!:D (Jag är oförbätterligt äcklig...)
Puss och kram!