lördag 20 december 2008

Fifteen minutes... som historielös

Igår hade jag en trevlig arbetsuppgift. Jag och Viveca Norberg, Samhällsplanerare på Stadsbyggnadskontoret fick ta emot en skrivelse från en grupp människor. Skrivelsen behandlade namnfrågan kring Norra Kajen. Gruppen som uppvaktade kommunen tycker att områdets riktiga namn är Heffners.
För mig som inte är uppväxt i Sundsvall så är namnfrågan inte speciellt engagerande så jag hade inga större förväntningar när jag gick ner i kommunhusets foajé. Jag fick bli glatt överraskad. Jag fick möta är en grupp eldsjälar som brinner för sin stadsdel och för dem är namnfrågan viktig ur ett historie- och varumärkesperspektiv. Jag och Viveca fick med oss en bit Skönsbergs-historia och jag förstod hur historielös jag faktiskt är i den här staden.

Inga kommentarer: